Nem sokkal a 2020-as karácsonyi ünnepek előtt az Izraeli Régészeti Hatóság (IAA) bejelentette, hogy egy kb. 2000 éves mikve (rituális fürdő) nyomait találták meg az Olajfák-hegyén, nem messze a bibliai Gecsemáné-kertnek tartott hely közelében.
A leletek véletlenül kerültek elő egy látogatóközpont építési munkálatai során. A tervezett látogatóközpont alagútja a Nemzetek Templomát fogja összekötni a Kidron-völgyével. A Nemzetek Temploma a turisták és keresztény zarándokok kedvelt látványossága az Olajfák-hegyének lábánál. A hagyomány szerint az épületet Jézus elárultatásának helyén emelték. A templom 20. század eleji építése során a környezetéből a bizánci és a keresztes időkre keltezhető romok kerültek elő, ennél régebbi leleteket azonban nem találtak.
A mostani leletmentés – amelyet a zsidó hatóságok és a ferences rendi szerzetesek által működtetett jeruzsálemi Studium Biblicum Franciscanum kutatói közösen végeznek – azért rendkívüli, mert bizonyítja, hogy Jézus korában az Olajfák-hegye nem pusztán egy elhagyatott domb volt Jeruzsálem közelében. Amit Re’em, az Izraeli Régészeti Hatóság ásatásvezető régésze nyilatkozata szerint: „Ez az első eset, hogy régészeti bizonyítékunk van arra, hogy valami volt itt a második templom korában, Jézus idején…Nem maga a mikve az, ami olyan izgatottá tesz bennünket, hanem annak értelmezése és jelentősége. Ugyanis annak ellenére, hogy ezen a helyen 1919 óta számos feltárás folyt és rengeteg lelet került elő – főként a bizánci, keresztes és egyéb korszakokból -ugyanakkor semmilyen tárgyi bizonyítékot nem szolgáltatott Jézus idejéből. Semmit!” Ez a mikve tehát mindeddig az első kapocs, amely az Olajfák-hegyét régészetileg Jézus korához köti.
A véletlenül talált földalatti mikve a maga korában elszigetelten állt a hegyen, ami arra utalhat, hogy az Olajfák-hegyén dolgozó munkások használhatták az olívaolaj előállítása közben előírt rituális tisztálkodásra. Ehhez az értelmezéshez fontos adalék, hogy az evangelisták által használt bibliai Gecsemáné kifejezés olajprést jelent héberül. Mindezek alapján valószínű, hogy ez a mezőgazdasági mikve a város falain kívül állt, egy olajfaliget közepén, talán egy olajprés közelében. A kutatók az agyaggal tapasztott fürdő agyagborítását további vizsgálatoknak vetik alá, hogy többet megtudjanak történetéről, használatáról.
A második templom korára datálható, hasonló felépítésű rituális fürdőkből eddig több tucat került elő Izraelben, főként gazdag magán házaknál, vagy városok közfürdőjeként.
Az Olajfák-hegyén talált mezőgazdasági mikve különlegessége, hogy maga Jézus is láthatta, mivel tanítványaival gyakran járt itt (Luk 21,37).
Az evangéliumok beszámolói szerint Jézus a keresztre feszítése előtti utolsó éjszakáját is a Gecsemáné-kertben töltötte, ahol magányosan, alvó tanítványai közelében háromszor is könyörgött Istenhez, miközben emberi ereje végére járva, vért verejtékezett. „Atyám, ha lehetséges múljék el tőlem e pohár; mindazonáltal ne úgy legyen, amint én akarom, hanem amint Te.” (Mát 26, 39) Ugyancsak ezen a helyen árulta el saját tanítványa, Júdás, és itt fogták el a templom emberei, hogy meginduljon felette az ítélkezés, amely végül kereszthalálával végződött. (Mát, 26,36-56; Márk 14, 32-52).